Defog the artwork!
Wische das beschlagene Werk frei!
Mit der großen Einzelausstellung 1997 gab die Staatliche Kunsthalle Baden-Baden einen umfassenden Blick in das Werk der amerikanischen Künstlerin Cindy Sherman (*1954). Gezeigt wurden die Werkgruppen Untitled Film Stills, Disgust Pictures, Sex Pictures und Horror Pictures. Die Untitled Film Stills entstanden zwischen 1977 und 1980. In diesen schwarzweißen „Standbildern“ stellt Sherman selbst, zugleich als Modell und Fotografin, verschiedene stereotype Frauenrollen dar. Die Fotografien erinnern stets an Standbilder von Filmen aus den 1950er oder frühen 1960er Jahren. Man glaubt den Film bereits gesehen zu haben, denn die Bilder vermitteln eine Stimmung, die zwar für das Publikum nicht alltäglich ist, aber dennoch direkt zugeordnet werden kann. Im Untitled Film Still #39 (1979) beobachten wir als Voyeure durch die Tür hindurch eine junge Frau im Bad. Das Bild ist körnig, etwas verschwommen und gibt nur wenige Informationen preis. Dennoch enthält es eine ganze Geschichte, die wir als Betrachtende weiterdenken können.
Cindy Sherman: Untitled Film Still #39, 1979
Silbergelatine-Abzug
25.4 x 20.3 cm
© Cindy Sherman, Metro Pictures
Cindy Sherman: Untitled Film Still #48, 1979
Silbergelatine-Abzug
20.3 x 25.4 cm
© Cindy Sherman, Metro Pictures
Cindy Sherman: Untitled Film Still #35, 1979
Silbergelatine-Abzug
25.4 x 20.3 cm
© Cindy Sherman, Metro Pictures
With the large-scale solo exhibition in 1997, the Staatliche Kunsthalle Baden-Baden offered a comprehensive overview of the work of the American artist Cindy Sherman (*1954). On view were the series Untitled Film Stills, Disgust Pictures, Sex Pictures and Horror Pictures. Untitled Film Stills, in which Sherman herself, both as a model and a photographer, depicts various stereotypical female roles, were created between 1977 and 1980. The photographs are reminiscent of black and white stills from movies of the 1950s or early 1960s. The images convey a mood that, although not commonplace for the audience, can nevertheless be directly associated with a specific situation. In Untitled Film Still #39 (1979) we, as voyeurs, observe a young woman in the bathroom through the open door. The image is grainy, somewhat blurred and gives very little information. Nevertheless, it contains a whole story that we, as viewers, can complete in our thoughts.
Cindy Sherman: Untitled Film Still #39, 1979
Gelatin silver print
10 x 8 inches
© Cindy Sherman, Metro Pictures
Cindy Sherman: Untitled Film Still #48, 1979
Gelatin silver print
8 x 10 inches
© Cindy Sherman, Metro Pictures
Cindy Sherman: Untitled Film Still #35, 1979
Gelatin silver print
10 x 8 inches
© Cindy Sherman, Metro Pictures