2020 Monira Al Qadiri staatliche kunsthalle
baden-baden
Monira Al Qadiri

Scroll down to explore Monira Al Qadiri’s work

Scrolle nach unten, um Monira Al Quadiri‘s Werk zu erkunden.

Swipe left and right to explore Monira Al Qadiri’s work

Wische links und rechts, um Monira Al Quadiri‘s Werk zu erkunden.

Deep Float
Gaze
Power
Deep Float
Körper. Blicke. Macht. Eine Kulturgeschichte des Bades / Body. Gaze. Power. A Cultural History of the Bath. 7.3. – 26.7.2020.
DE
|
EN
Die Künstlerin Monira Al Qadiri (*1983) verknüpft in ihrer Arbeit Deep Float Inhalt und Metapher: Ihre Badewanne ist vermeintlich gefüllt mit Erdöl. In Aserbaidschan und anderen Ländern wird tatsächlich aus gesundheitlichen Gründen in benzin- und saraffinfreiem Erdöl gebadet. Schon im 13. Jahrhundert berichtete auch Marco Polo über die heilende Wirkung der Ölbäder in der aserbaidschanischen Stadt Naftalan. Al Qadiri wiederum integrierte in ihre Installation zwei zum Himmel gestreckte Arme, die als Hinweis auf den menschlichen Kampf um die weltweiten Erdölreserven verstanden werden können.
In her work Deep Float the artist Monira Al Qadiri (* 1983) brings together content and metaphor: her bathtub seems to be filled with petroleum. In Azerbaijan and several other countries, people bathe in a benzine and paraffin free oil known as Naftalan. It is thought to have healing properties and was even mentioned in Marco Polo’s accounts from the 13th century. Al Qadiri, in turn, integrates two arms into her oil bathtub that reach up to the sky. These can be understood as a reference to the human’s battle for the planet’s oil reserves.
David Hockney, Peter in Bath With Hair Wet, 1970, Blei- und Buntstift auf Papier / pencil and crayon on paper, 43,2 x 35,6 cm, Stiftung Schloss Moyland MSM 1193, © David Hockney und / and Stiftung Schloss Moyland
Chiharu Shiota, Bathroom, 1999, Video-Performance: Wasser, Erde, Super-VHS-Video, schwarz-weiß, Ton, 3:4, 5:10 Min., gefilmt in einer Wohnung in Berlin im Oktober 1999 / Performance video, water, dirt, Super VHS video, black/white, sound, 3:4, 5:10 min, filmed at an apartment in Berlin in October 1999 © Chiharu Shiota und / and VG Bild-Kunst Bonn 2020
Deep Float
The exhibition
Körper. Blicke. Macht. Eine Kulturgeschichte des Bades / Body. Gaze. Power. A Cultural History of the Bath. 7.3. – 26.7.2020.
About the work
DE
|
EN
Die Künstlerin Monira Al Qadiri (*1983) verknüpft in ihrer Arbeit Deep Float Inhalt und Metapher: Ihre Badewanne ist vermeintlich gefüllt mit Erdöl. In Aserbaidschan und anderen Ländern wird tatsächlich aus gesundheitlichen Gründen in benzin- und saraffinfreiem Erdöl gebadet. Schon im 13. Jahrhundert berichtete auch Marco Polo über die heilende Wirkung der Ölbäder in der aserbaidschanischen Stadt Naftalan. Al Qadiri wiederum integrierte in ihre Installation zwei zum Himmel gestreckte Arme, die als Hinweis auf den menschlichen Kampf um die weltweiten Erdölreserven verstanden werden können.
In her work Deep Float the artist Monira Al Qadiri (* 1983) brings together content and metaphor: her bathtub seems to be filled with petroleum. In Azerbaijan and several other countries, people bathe in a benzine and paraffin free oil known as Naftalan. It is thought to have healing properties and was even mentioned in Marco Polo’s accounts from the 13th century. Al Qadiri, in turn, integrates two arms into her oil bathtub that reach up to the sky. These can be understood as a reference to the human’s battle for the planet’s oil reserves.
Bathtubs in the exhibition
David Hockney, Peter in Bath With Hair Wet, 1970, Blei- und Buntstift auf Papier / pencil and crayon on paper, 43,2 x 35,6 cm, Stiftung Schloss Moyland MSM 1193, © David Hockney und / and Stiftung Schloss Moyland
Bathtubs in the exhibition
Chiharu Shiota, Bathroom, 1999, Video-Performance: Wasser, Erde, Super-VHS-Video, schwarz-weiß, Ton, 3:4, 5:10 Min., gefilmt in einer Wohnung in Berlin im Oktober 1999 / Performance video, water, dirt, Super VHS video, black/white, sound, 3:4, 5:10 min, filmed at an apartment in Berlin in October 1999 © Chiharu Shiota und / and VG Bild-Kunst Bonn 2020
Click or scroll to view next perspective
Deep Float
The exhibition
About the work
Bathtubs in the exhibition
Back to home
Gaze
“The gesture is based on people ‘posing‘ for the camera while bathing in oil in Azerbaijan. I had a dream that the body disappeared from the photo and only the outstretched arms remained.” (Monira Al Qadiri)
Nan Goldin, Self-Portrait in my Blue Bathroom, Berlin 1991, 1991, C-Print / C-print, 56 x 90 cm Berlinische Galerie, Foto/ photo: Berlinische Galerie/Kai-Annett Becker © Nan Goldin
Ion Grigorescu, Washing, 1976, Foto: Jan Hecl © Ion Grigorescu und Gregor Podnar
Gaze
Oil bath
Oil bath
Quote
“The gesture is based on people ‘posing‘ for the camera while bathing in oil in Azerbaijan. I had a dream that the body disappeared from the photo and only the outstretched arms remained.” (Monira Al Qadiri)
Gaze in the exhibition
Nan Goldin, Self-Portrait in my Blue Bathroom, Berlin 1991, 1991, C-Print / C-print, 56 x 90 cm Berlinische Galerie, Foto/ photo: Berlinische Galerie/Kai-Annett Becker © Nan Goldin
Gaze in the exhibition
Ion Grigorescu, Washing, 1976, Foto: Jan Hecl © Ion Grigorescu und Gregor Podnar
Click or scroll to view next perspective
Gaze
Oil bath
Quote
Gaze in the exhibition
Back to home
Power
DE
|
EN
Monira Al Qadiri wuchs in den 1980er und 90er Jahren in Kuwait auf, einem Land, in dem 1938 ein scheinbar unerschöpfliches Vorkommen von Erdöl entdeckt wurde. Bereits Anfang der 1950er Jahre wurde das Land zum größten Ölexporteur im Persischen Golf und gehört heute zu den zehn reichsten Ländern der Erde. Nach langen Auseinandersetzungen über die kuwaitischen Ölfelder wurde das Land 1990 vom damaligen irakischen Staatspräsident Saddam Hussein annektiert. Der zweite Golfkrieg brach aus, in dem hunderttausende Zivilisten ums Leben kamen. Der weltweite Wettbewerb um das „schwarze Gold“, um die damit verbundene Macht und den massiven Reichtum, wird bis heute geführt.
Monira Al Qadiri grew up in Kuwait in the 1980s and 90s, a country where a seemingly inexhaustible oil deposit was discovered in 1938. By the early 1950s, the country had become the largest oil exporter in the Persian Gulf and is now one of the ten richest countries in the world. After long disputes over the Kuwaiti oil fields, the country was annexed in 1990 by the then Iraqi President Saddam Hussein. The second Gulf War broke out, in which hundreds of thousands of civilians lost their lives. The worldwide competition for the "black gold", for the power and massive wealth associated with it, is still being fought today.
Source: Haus der Kunst. Round Table with Sung Tieu, Monira Al Qadiri, Jana Baumann and Damian Lentini, 2020
Admiral Dubassow nimmt ein Bad / admiral Dubassov takes a bath, Strěly: žurnal sarkastičeskij, bezstrašnyj i bezpoščadnyj, 1906, Zeitschriftencover / magazine cover; Kunstbibliothek Staatliche Museen zu Berlin ©Staatsbibliothek zu Berlin
Power
Oil and Power
DE
|
EN
Monira Al Qadiri wuchs in den 1980er und 90er Jahren in Kuwait auf, einem Land, in dem 1938 ein scheinbar unerschöpfliches Vorkommen von Erdöl entdeckt wurde. Bereits Anfang der 1950er Jahre wurde das Land zum größten Ölexporteur im Persischen Golf und gehört heute zu den zehn reichsten Ländern der Erde. Nach langen Auseinandersetzungen über die kuwaitischen Ölfelder wurde das Land 1990 vom damaligen irakischen Staatspräsident Saddam Hussein annektiert. Der zweite Golfkrieg brach aus, in dem hunderttausende Zivilisten ums Leben kamen. Der weltweite Wettbewerb um das „schwarze Gold“, um die damit verbundene Macht und den massiven Reichtum, wird bis heute geführt.
Monira Al Qadiri grew up in Kuwait in the 1980s and 90s, a country where a seemingly inexhaustible oil deposit was discovered in 1938. By the early 1950s, the country had become the largest oil exporter in the Persian Gulf and is now one of the ten richest countries in the world. After long disputes over the Kuwaiti oil fields, the country was annexed in 1990 by the then Iraqi President Saddam Hussein. The second Gulf War broke out, in which hundreds of thousands of civilians lost their lives. The worldwide competition for the "black gold", for the power and massive wealth associated with it, is still being fought today.
Interview
Source: Haus der Kunst. Round Table with Sung Tieu, Monira Al Qadiri, Jana Baumann and Damian Lentini, 2020
Power in the exhibition
Admiral Dubassow nimmt ein Bad / admiral Dubassov takes a bath, Strěly: žurnal sarkastičeskij, bezstrašnyj i bezpoščadnyj, 1906, Zeitschriftencover / magazine cover; Kunstbibliothek Staatliche Museen zu Berlin ©Staatsbibliothek zu Berlin
Click or scroll to view next perspective
Power
Oil and Power
Interview
Power in the exhibition
Back to home